Abonnementsvilkår for bruk av Puls – Sanntidsmåler
a. Puls fra Dragefossen er en enhet som måler strømforbruket i sanntid fra din
strømmåler. Puls sender informasjon om strømforbruk fra din strømmåler
til Dragefossen slik at forbruket kan presenteres i Dragefossen-appen.
Dragefossen vil også levere tjenester knyttet til måling av strømforbruk.
b. Bruk av Puls forutsetter et aktivt strømkundeforhold hos Dragefossen
tilknyttet måleren Puls benyttes til. Puls kan benyttes med alle
strømavtaler som tilbys privatkunder. Dersom strømkundeforholdet
opphører avsluttes også tjenestene tilknyttet Puls uavhengig av årsak til
opphør.
c. Bruk av Puls medfører en månedlig abonnementskostnad som faktureres
per måned sammen med strømforbruket. Abonnementet trer i kraft når
Puls tas i bruk og løper til det avsluttes av kunde ved å deaktivere
abonnementet via «Min side» eller Dragefossen-appen og i tillegg koble
Puls fra AMS-måleren. Dragefossen kan endre priser og vilkår med 14
dagers varsel, enten ved direkte skriv i kundens innboks i Min side og med
varsel til kundens registrerte e-postadresse, eller på annen egnet måte.
Vilkår for Puls gjelder uavhengig av kundens strømavtale.
d. Puls skal bare installeres slik det er angitt ved levering. Kunden er selv
ansvarlig for å installere Puls etter installasjonsbeskrivelsen. Eventuelle feil
meldes Dragefossen.
e. Dragefossen er ikke ansvarlig for skader, tap eller kostnader knyttet til bruk
av Puls.
f. For ansvar, garantier og betingelser knyttet til kjøp av Puls vises til
kjøpsvilkår. Detaljerte brukervilkår (app vilkår) regulerer Dragefossens og
sluttbrukers forpliktelser tilknyttet Puls. Personvern er regulert gjennom
personvernerklæring.
Kjøpsvilkår Puls
a. Generelt
Kjøpsvilkårene gjelder for kjøp av Dragefossen Puls, heretter kalt Puls,
gjennom Dragefossens internettsider eller andre egnede salgskanaler. Du
godkjenner kjøpsvilkårene når du bekrefter din bestilling.
Selger: Dragefossen er selger av Puls.
Kjøper: Betegner den personen som er oppgitt som kjøper i bestillingen.
Benevnes i det videre med personlig pronomen i andre person (du, deg, din
eller ditt).
Når du bestiller Puls aksepterer du vilkårene i denne avtalen, og forplikter
deg til å følge disse i sin helhet.
Kjøpsvilkårene utgjør sammen med selve kjøpet og ordrebekreftelsen det
samlede avtalegrunnlaget for handelen.
Puls leveres kun til fastlands-Norge.
Forbrukerkjøp er blant annet regulert av forbrukerkjøpsloven,
angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, ehandelsloven og kredittkjøpsloven.
Du finner disse lovene på lovdata.no
b. Bestillings- og avtaleprosess
Kjøpet er bindende for begge parter når bestillingen er registrert hos oss.
Du har likevel rett til å gå fra kjøpet i henhold til lov om angrerett, dette er
nærmere beskrevet i punkt 6.
Du får en ordrebekreftelse fra Dragefossen når kjøpet av Puls er
gjennomført. Ordrebekreftelse mottar du på sms.
c. Priser
Priser er oppgitt inklusive merverdiavgift. Totalkostnaden for kjøpet
fremkommer før du fullfører kjøpet, og inkluderer alle utgifter forbundet
med kjøpet som for eksempel utgifter til porto, frakt, emballasje m.m.
Uavhentede pakker belastes med et gebyr på 250 kr + kostnader til
returfrakt.
d. Betaling
Kjøp av Puls belastes kundens strømregning. Kjøpet belastes på
førstkommende strømregning etter at kjøpet er gjennomført.
e. Levering
Normalt sendes bestilte varer innen 3 virkedager etter bestilling.
Hvis du har bestilt pulsmåler sammen med et strømabonnement så vil
varen sendes når strømleveransen er aktivert (det tar ca. 14 dager).
Ved betydelige forsinkelser vil du bli informert om dette.
Puls leveres av våre distribusjonspartnere med din fakturaadresse som
utgangspunkt. Selger har ansvar for varen inntil du har fått varen i din
besittelse.
Etter at du har mottatt varen må du snarest mulig undersøke at leveransen
er i samsvar med ordrebekreftelsen. Du må også undersøke om varen er
blitt skadet under transport, eller ellers har feil eller mangler. Dersom dette
skulle være tilfelle, må du snarest mulig kontakte oss. Ta vare på både
varen og emballasjen til saken er ferdig behandlet og du har fått
tilbakemelding.
Bruksanvisning for Puls følger med i emballasjen.
f. Angrerett
Angrerettloven gir deg rett til å angre på et kjøp, ved at du senest 14 dager
etter at du har mottatt varen gir melding om dette som beskrevet under.
Angreretten gjelder for varer og enkelte tjenester (se unntak i siste avsnitt).
Hvis du angrer på kjøpet ditt og det ikke har gått mer enn 14 dager siden
du mottok pakken, så kan du returnere den kostnadsfritt. Det er viktig å
huske at emballasjen må brytes med minst mulig skade. Last ned
returseddel her og lever varen på nærmeste postkontor.
Når vi har mottatt varen på lager, så vil beløpet for varen bli kreditert på din
neste faktura.
Dersom du ønsker å bruke angreretten kontakt også Dragefossens
kundesenter.
Øvrige begrensninger i angreretten følger av lov om angrerett.
g. Forsinket leveranse
Dersom Selger ikke leverer varen, eller leverer den for sent i henhold til
avtalen, og dette ikke skyldes deg eller forhold på din side, kan du i henhold
til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 5 etter omstendighetene holde
kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen eller kreve erstatning
fra Selger.
Ved forsinkelse må krav rettes til Selger innen rimelig tid.
h. Reklamasjon og garanti
Hvis det oppdages en feil eller mangel, må du innen rimelig tid etter at du
oppdaget, eller burde oppdaget den, gi Selger melding om at du vil
påberope deg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel
ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da du oppdaget mangelen.
Reklamasjon må uansett senest skje to år etter at du overtok varen.
Dersom varen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig
lengre, er den seneste fristen for å reklamere fem år. Hvis du ikke
reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.
Reklamasjonen må meldes skriftlig til Selger. Du vil få en bekreftelse fra
Selger når henvendelse om reklamasjon er mottatt.
Dersom det foreligger en feil eller mangel ved varen som ikke skyldes deg
eller forhold på din side, og dersom du har reklamert innen oppgitte frister,
kan du i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6:
1. holde hele eller deler av kjøpesummen tilbake (hvis den ikke allerede er
betalt)
2. under visse forutsetninger velge mellom retting eller omlevering
3. under visse forutsetninger kreve prisavslag
4. under visse forutsetninger kreve erstatning
5. kreve heving, dersom mangelen ikke er uvesentlig (det er normalt en
forutsetning for heving at varen returneres i samme stand og mengde, jf.
forbrukerkjøpsloven § 51)
Dersom det ikke foreligger en feil eller mangel, kan Selger bare kreve
betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det
foreligger en feil eller mangel, og betaling for reparasjon av varen, dersom
Selger har gjort deg uttrykkelig oppmerksom på at du selv må dekke slike
kostnader, jf. forbrukerkjøpsloven § 30.
Hvis du på eget initiativ iverksetter tiltak for å utbedre feil eller mangel ut
over det som måtte være avtalt med Selger, vil Selger ikke dekke disse
utgiftene. Selger forbeholder seg retten til å avvise en reklamasjon dersom
det viser seg at varen ikke har feil eller mangel i henhold til gjeldende
forbrukerlovgivning. Varen trenger ikke å sendes i retur.
i. Retningslinjer for personvern
Ved å akseptere våre salgsbetingelser gir du også ditt samtykke til at vi
kan oppbevare og behandle dine personopplysninger.
j. Salgspant
Dragefossen har salgspant i leverte varer som sikkerhet for kjøpesummen.
Dette inkluderer renter og omkostninger og gjelder inntil disse er betalt i sin
helhet, jfr. pantelovens § 3-14 flg.
k. Ekstraordinære forhold
Selger er kun ansvarlig for verditap for varen, dersom det er påvist feil eller
mangler. Dette gjelder likevel ikke hvis selger godtgjør at mangelen skyldes
forhold utenfor selgers kontroll, og som vi ikke med rimelighet kunne
forvente å unngå eller overvinne følgene av.
Selger er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler med mindre
tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Selgers side.
Ved forbrukerkjøp kan ikke vilkårene være dårligere enn vilkårene i loven,
jfr. lov om forbrukerkjøp av 2002-06-21 nr. 34.
l. Endring av vilkårene
Dragefossen forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene, blant annet
som følge av endringer i lovgivning.
m. Force majeure
Er vi forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering, eller blir en slik
leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver
annen omstendighet partene ikke kan råde over, så som ved brann, krig,
mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang,
rekvisisjon, beslag, valuta- restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på
transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av
drivstoff, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra
underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter
som omhandles i dette punktet, er Selger fritatt for alt annet ansvar enn i
reklamasjonstilfeller.
n. Tvister og lovvalg
Tvister i anledning betingelsene og tilhørende bestemmelser, samt tvister
som ellers angår handel på Dragefossens nettsider følger norsk rett og
hører inn under de ordinære tvisteløsningsorganer og domstoler.
Dragefossen AS sitt alminnelige verneting, er verneting for alle tvister som
måtte oppstå som følge av handel på Dragefossens nettsider.
Dersom du ønsker å klage over en vare eller tjeneste kjøpt hos oss, kan du
inngi klage til forbrukerrådet eller via EUs nettplattform for tvisteløsning
(ODR-portalen). Forbrukerrådet er et statlig forvaltningsorgan som veileder
forbrukere og megler i tvister mellom forbruker og næringsdrivende.
Forbrukerrådet
Fred Olsens gate 1
0152 Oslo
www.forbrukerradet.no
ODR-portalen er en nettbasert klageportal levert av EU-kommisjonen som
gir tilgang til tvisteløsningsverktøy. Det er særlig relevant hvis du er
forbruker bosatt i et annet EU-land.